Egy oldalrl szedtem...
Angel 2005.03.11. 19:17
nagyon hossz, van mit most olvasni:D
1. Most pedig t kell trnnk a mennyei szellemek kzps rendjre, s - amennyire tehetjk - vilgfeletti szemmel kell szemllnnk az uralmak, az isteni erk s hatalmak valban nagyszer ltvnyt. Mert minden nv, amit a nlunk kivlbb lnyeknek tulajdontunk, istenkpisgk Istent utnz tulajdonsgait nyilatkoztatja ki.
A szent uralmak beszdes neve - vlemnyem szerint - egy bizonyos lekzdhetetlen s a fldi dolgokhoz val minden lesllyedstl mentes feltrekvst rzkeltet. Ez az uralom semmikpp nem hajlik semmifle zsarnoki torzulsra, s szabad lnyekhez illn hajthatatlan uralkodknt fltte ll mindennek, ami megalz szolgasgot teremt. Nem enged semmifle lankadsnak s mentes minden torzulstl; szntelenl az igazi uralom s minden uralkods sforrsa fel trekszik, s az tkletes hasonlsgra igyekszik kpessge szerint talakulni s jsgosn tformlni azt is, aki a rangsorban utna kvetkezik. s nem fordul semmi ltszlagos dolog fel, hanem teljessggel az igazi Lt fel, s lehetsge szerint rszesedik az uralom sforrst jelent rk istenkpisgben.
A szent erk neve - vlemnyem szerint — frfias s hajthatatlan btorsgot jelent minden istenkpi tevkenysgnkben. Ez nem enged meg semmi gyengesget az isteni megvilgostsok befogadsban, hanem hatkonyan vezeti ket Isten utnzsra, s semmifle frfiatlan puhasgbl nem hagy fel istenkpi mozgsval, hanem rendletlenl a lnyegfeletti, ert alkot erre tekint, s - amennyire teheti - ennek ert sugrz kpmsv vlik. Fel fordul hatalommal, mint az er sforrsa fel; az alacsonyabb rendek fel pedig istenszeren s er-ajndkozknt ki is lp magbl.
A szent hatalmak neve, akik klnben az isteni uralmakkal s erkkel llnak egy szinten, az isteni adomnyok jl rendezett, harmonikus, kevereds nlkli befogadsnak kpessgt jelenti, s vilgfeletti, szellemi hatalmuk rendezett szilrdsgt, mely a hatalombl fakad erket nem fecsrli zsarnoki nknnyel alacsonyabbrend javakra, hanem szp rendben tr elre lekzdhetetlenl az isteni valsg fel, s ide emeli jsgosan a nla kisebb rang szellemeket is. Amennyire szabad, ezeket is hasonlv teszi minden hatalom hatalmass tev sforrshoz, s hatalmat ad erejnek harmonikus rendje szerint - amennyire lehetsges - tovbb is sugrozza ezt az angyalokra.
Ezeknek az istenszer tulajdonsgoknak a birtokban a mennyei szellemek kzps rendje az elbb vzolt mdon megtisztul, megvilgosul s tkletess vlik annak az sisteni megvilgtsnak a hatsra, melyet az els rend ad t neki mint msodiknak, s amely azutn ennek a msodik rendnek a kzvettsvel msodlagos formban terjed tovbb.
2. Azt a hrt, amely a Szentrs szerint az egyik angyal kzvettsvel jut el a msikhoz, bizton tekinthetjk a messzesgbl trtn s a msodrend lnyek fel haladtban elhomlyosul beavats szimblumnak. Amikppen szent beavatsaink ismeri szerint az isteni fnnyel val kzvetlen tltekezs tkletesebb, mint a ms lnyek ltal kzvettett isteni ltomsokban val rszesls, ugyangy - azt hiszem - a kzvett ltal beavatottaknl vilgosabb azoknak az angyali rendeknek a kzvetlen rszesedse, akik elsknt tartanak Isten fel. Ezrt nevezi a mi papi hagyomnyunk is a legfbb angyalokat az alacsonyabbrendeket megtisztt, megvilgost s tkletest erknek, hiszen ez utbbiak ltaluk emelkednek fel minden ltez lnyegfeletti selvhez, s ltaluk rszeslnek - amennyire kpesek - minden beavats sforrsnak megtisztt, megvilgost s tkltest mkdsben.
Mert minden rend isteni sforrsnak egyetemes rvnnyel, isteni mdon rendelt trvnye, hogy a msodik rend tagjai az els kzvettsvel rszesljenek az sisteni megvilgostsokban. s gy fogod tallni, hogy ezt gyakran kinyilatkoztattk a szent szerzk is. Abban az idben, midn Izraelt Isten atyai embereszeretete bntetve a szent megvltsra nevelte, s kiszolgltatta a bosszll s kegyetlen npeknek, majd pedig gondviseltjeinek a jobb tra val teljes megtrse miatt ki is szabadtotta ket a fogsgbl, s kegyesen visszavezette rgi jltkbe, akkor az egyik szent szerz, Zakaris egy angyalt ltott az elsk kzl, akik - gondolom - Isten krl llnak (mert az angyal nv, mint mondtam, mindnyjuk szmra kzs). Ltta, hogy az angyal pp “vigasztal igket" kap kzvetlenl Istentl, aztn egy msik angyal tnik fel, aki az alrendeltek kz tartozik, s az elsnek elbe siet, hogy tvegye a megvilgostst s rszesljn benne, majd az els angyal mint hierarchia beavatja a msikat az isteni vgzsbe, meghagyvn neki, beavatsknt kzlje a szent szerzvel: Jeruzslemet ismt nagy sokasg fogja dsan benpesteni." Egy msik szent szerz, Ezekiel pedig azt mondja, hogy ezt a trvnyt maga a kerubok fltt trnol, minden dicssget fellml Istensg hozta szentsgesen. Mert mikor, mint mondtuk, Izraelt, atyai emberszeretetbl, nevelsvel a javuls tjra trtette, isteni igazsgossgban gy tlte helyesnek, hogy az rtatlanokat elklntse a bnsktl. Ebbe a vgzsbe a kerubok kzl elsnek az az angyal nyer beavatst, akinek cspjt zafir vezi, s hierarchikus mltsga jell hossz ruht visel. A tbbi angyalt pedig, aki brdot hordoz, minden rend isteni selvnek parancsbl az elbbi angyalnak kell beavatnia ebbe az isteni dntsbe. s ennek az egynek parancsolja, hogy menjen Jeruzslembe s jellje meg az rtatlanok homlokt; a tbbihez pedig gy szl: Jrjtok be nyomban a vrost, s sjtsatok le, ne tekintsetek az irgalomra; azokhoz azonban, aki a homlokn viseli a jegyet, ne kzeltsetek!" Arrl az angyalrl mit mondjunk, aki Dnielnek azt kiltotta: “Az ige kibocsttatott", vagy arrl, aki “a kerubok kzl elsknt kapta a tzet"? Vagy arrl a jelenetrl, ami mg ennl is ersebb bizonytk az angyalok szp rendjre, miszerint a kerubok a tzet annak a kezbe teszik, aki szent stlt visel? Vagy arrl az angyalrl, aki a legistenibb Gbrielt hvta, s azt mondta neki: “Magyarzd meg neki a ltomst"? Vagy mindarrl, amit a szent szerzk a mennyei hierarchik istenkpi szp rendjrl mondtak? A mi hierarchink rendje, lehetsg szerint ehhez hasonlv vlvn, mintegy kpmsknt el fogja nyerni az angyali szpsget, mert az rnyomja blyegt, s felemeli minden hierarchia lnyegfeletti rendez elvhez.
IX.
1. Htra van mg, hogy szentl szemlljk azt a rendet, mely az angyali hierarchik kzt az utols, s az istenkpi fejedelemsgekbl, arkangyalokbl s angyalokbl ll. Elszr is, gy hiszem, azt kell elmondanom, amennyire tudom, hogy milyen kinyilatkoztatst tartalmaznak a nekik adott szent nevek. Mert a mennyei fejedelemsgek neve istenkpi, fejedelmi s vezri mltsgukat jelenti, melyet a fejedelmi hatalomhoz tkletesen ill szent rendben gyakorolnak, tovbb a Fejedelmek Fejedelmhez val teljes odafordulsukat, s azt, hogy a tbbieket is fejedelmi mdon vezetik. Vgl azt is jelenti, hogy amennyire tudjk, magukra ltik a fejdelemsg selvnek kpt, s a fejedelmi hatalmak harmonikus rendje ltal kinyilatkoztatjk a lnyegfeletti rendez elvet.
2. A szent arkangyalok egyenrangak a mennyei fejedelemsgekkel, ugyanis ezek ketten s az angyalokkal egytt egyetlen hierarchit s rendet alkotnak. De mivel nincs olyan hierarchia, mely ne llna els, kzps s utols erkbl, az arkangyalok szent rendje a hierarchiban elfoglalt kzbls helyzete folytn egyarnt rszesedik a kt szlssgben: egyszerre vannak kzs tulajdonsgai a szentsges fejedelemsgek s a szent angyalok rendjvel is. Az egyikkel azrt, mert fejedelmi mdon fordul a lnyegfeletti sforrs fel, s amennyire kpes, utnozza, s az angyalokat az harmonikus, rendezett lthatatlan vezetse szerint egyesti. A msikkal pedig azrt, mert is a tolmcsok rendjbe tartozik, mivel az sisteni megvilgostsokat az els erk kzvettsvel hierarchikusan befogadja, s jsgosn meghirdeti ket az angyaloknak, s az angyalok kzvettsvel a mi tudomsunkra hozza, mgpedig az isteni megvilgostsokban rszeslk mindegyiknek alkalmassga szerint.
Az angyalok - mint mr mondtuk - kiteljestik s lezrjk a mennyei szellemek valamennyi rendjt, mert a mennyei lnyek kzl legalacsonyab fokban birtokoljk az angyali mivoltot, s kzelebb llnak hozznk. Az angyal (kldtt) nv jobban illik rjuk, mint a magasabb szellemekre, mert hierarchijuk nyilvnvalbb mkdsben is ll s jobban rintkezik a mi vilgunkkal. Azt kell teht gondolnunk, hogy az gynevezett legfels rend, minthogy elsdlegesen kzeledik a Titokhoz, titokzatosan beavatja a msodikat; a msodik pedig, mely a szent uralmakbl, erkbl s hatalmakbl ll, a fejedelemsgek, arkangyalok s angyalok hierarchijt vezeti, mkdse az elsnl nyilvnvalbb, de az utna kvetkeznl titokzatosabb, vgl a fejedelemsgek, arkangyalok s angyalok kinyilatkoztat rendje tagjainak klcsns kzvettse ltal az emberi hierarchikat irnytja, hogy fokozatos rend szerint valsuljon meg az Istenhez val felemelkeds, a megtrs, a kzssg s az Istennel val egyesls, s ugyangy az Istenbl val kisugrzs is, mely jsgosn megadatik minden hierarchinak, s megltogatja ket, hogy a legszentebb harmniban kzssgre lpjen velk. Ezrt bzta az isteni kinyilatkoztats az angyalokra a mi hierarchinkat, hiszen Mihlyt a zsid np fejedelmnek nevezi, ms angyalokat pedig ms npek fejedelmeinek. Mert a Magassgbeli “a npek hatrait Isten angyalainak szma szerint llaptotta meg" .
3. Ha pedig valaki megkrdezn, hogyan lehetsges, hogy egyedl a zsid np vezettetik el az sisteni megvilgostsokhoz, azt kell vlaszolnunk, hogy az nem angyalok ltal helyesen gyakorolt felgyeletet kell okolnunk azrt, hogy a tbbi npek hamis istenekhez tvedtek, hanem magukat a npeket, mert sajt hajlamukat kvetve trtek el az Istenhez vezet egyenes trl, s nz elbizakodottsguknak megfelelen azt imdtk, ami szmukra isteninek tnt. St az rs tansga szerint mg a zsid nppel is ez trtnt. Ezt mondja ugyanis: “Elvetetted Isten ismerett, s szved szerint jrtl." letnk ugyanis nincs alvetve a szksgszersgnek, s az isteni gondvisels alatt ll emberek szabad akarata nem homlyostja el a gondviselsszer megvilgostsok isteni fnyt, hanem lelki szemeink alkalmatlansga a hibs. Ez vagy lehetetlenn tesz minden rszesedst az atyai jsg tlrad fnyajndkban, mely gy a szem ellenllsa folytn tadhatatlann vlik, vagy egyenltlensget idz el gy, hogy az egyes emberek kiss vagy nagyon, homlyosan vagy ragyogan rszeslnek az nmagval mindig azonos, tlrad, egyetlen s egyszer eredeti sugrban. Mert nem idegen istenek kormnyoztk a tbbi npeket sem, akik kzl mi is felemelkedtnk az sisteni fny mindenki eltt kitrul, mrhetetlen s gazdag cenjhoz, hanem mindennek egyetlen seiv, s ehhez vezettek el az egyes npek kormnyz angyalai mindenkit, aki kvette ket. Melkizedeket valban istenszeretnek kell tekintennk, nem hamis istenek, hanem a valban ltez, magassgos Isten fpapjnak. Hiszen az isteni titkok ismeri nem csupn Isten bartjnak nevezik, hanem papnak is, hogy vilgosan kifejezzk minden okos ember szmra, hogy nem csupn megtrt az igaz Istenhez, hanem igazi fpapknt msokat is az igaz s egyetlen sistensghez vezetett.
4. Mg arra is szeretnlek emlkeztetni tged, aki ismered a hierarchit, hogy a fraval Egyiptom rzangyala, Babilon uralkodjval pedig a babiloniak angyala kzlte ltomsban a mindenre kiterjed Gondvisels s Uralom gondoskodst s hatalmt, s az igaz Isten szolgi vezeti lettek ezeknek a npeknek, miutn a ltomsok rtelmt Isten angyalok ltal kinyilatkoztatta Dnielnek s Jzsefnek, ezeknek az angyalokhoz kzel ll szent frfiaknak. Hiszen egy az selve mindennek s egy a gondvisels, s semmikppen sem hihetjk, hogy az sistensg csak a zsidk vezetst kapta osztlyrszl, a tbbi npek ln pedig az sistensggel egyenrang vagy vele ellenkez angyalok vagy ms istenek llnak. Amit a Szentrs mond, azt ebben a szent rtelemben kell venni, nem pedig gy, hogy Isten ms istenekkel vagy angyalokkal megosztotta rajtunk, embereken gyakorolt hatalmt, s maga Izraelnek jutott osztlyrszl trzsfnkknt s vezrknt, hanem gy, hogy a Magassgosnak ugyanaz az egyetlen, egyetemes gondviselse az sszes npet dvzt szndkkal rbrta sajt angyalainak flfel irnyt vezetsre, de mind kzl szinte csak Izrael fordult az igazi r fnyajndka s megismerse fel. Ezrt mondja az isteni ige annak rzkeltetsre, hogy Izrael sajt magt jellte ki osztlyrszl az igaz Isten tiszteletre: “Izrael lett az r osztlyrsze." De azt is kifejezi, hogy Izraelt is, ugyangy, mint a tbbi npet, a szent angyalok egyikre bzta, hogy ltala ismerje fel minden dolog egyetlen, legfbb okt. Ezrt Mihlyt mondja a zsid np fejedelmnek, s ezzel vilgosan arra tant, hogy egy az egyetemes Gondvisels, s ez lnyegfeletti mdon fellml minden lthat s lthatatlan hatalmat. Mindazok az angyalok pedig, akik az egyes nemzeteket kormnyozzk, mint igazi selvkhz, hozz emelnek fl teljes erejkkel mindenkit, aki nknt kveti ket.
X.
l. Teht arra az eredmnyre jutottunk, hogy az Isten krl ll szellemek legelkelbb rendjt minden beavats sforrsnak ragyogsa avatja be hierarchikusan azzal, hogy kzvetlenl Hozz emelkedik fel, s az sistensg titkosabb s ragyogbb fnyajndktl tisztul meg, vilgosul meg s vlik tkletess. Azrt titkosabb ez a fnyajndk, mert szellemibb, jobban egyszerv tud tenni, s jobban egyest, s azrt ragyogbb, mert elsknt adatik, elsknt ragyog fel, tfogbb s bsgesebben rad a rendbe, hiszen ez a rend a legttetszbb. s ez az els vezeti el hiearchikusan annak erejhez mrten a msodik rendet, a msodik a harmadikat, a harmadik pedig a mi sajt hierarchinkat a szp rend selvnek ugyanazon vgzse szerint, isteni harmniban s arnyossgban, minden rend kezdet eltti kezdethez s vgs hatrhoz.
2. A mennyei szellemek mind kinyilatkoztati s hrnkei azoknak, akik elttk llnak a rangsorban. A legkivlbbak magt a Mozgatt, Istent nyilatkoztatjk ki. A tbbiek erejkhz mrten azokat a szellemeket, melyeknek Isten a mozgatja. Az egyetemes s lnyegfeletti harmnia annyira gondoskodott minden rtelmes s szellemi lny szent s szp rendjrl s szablyszer felemelkedsrl, hogy minden egyes hierarchia szmra is szent rendfokozatokat llaptott meg. Ezrt gy talljuk, hogy minden hierarchia els, kzps s vgs erkre oszlik. De a szorosabb rtelemben vett rendek mindegyikben is ugyanezek szerint az isteni harmnik szerint llaptott meg klnbsgeket a gondvisels. Ezrt mondjk a szent szerzk, hogy mg a legistenibb szerfok is “egymsnak kiltanak." Ezzel, azt hiszem, azt akarjk vilgosan kifejezni, hogy az els angyalok tadjk a kvetkezknek az Istenrl szl tudst.
3. Tegyk hozz mg azt is - s nem ok nlkl -, hogy minden mennyei s emberi szellem nmagban ugyangy els, kzps s utols rendekkel s erkkel rendelkezik. Ezek arnyosan nyilatkoznak meg azokkal az emltett sajtos felemelkedsekkel, melyeket az egyes rendek szerinti hierarchikus megvilgostsok okoznak, s ezeknek megfelelen vlik ki-ki rszesv -amennyire szabad s lehetsges a szmra - a minden tisztasgot fellml Tisztulsnak, a tlrad Vilgossgnak s a minden tkletest beavatst fellml Tkletessgnek. Mert semmi sem tkletes nmagtl, s senkinek sem felesleges a tkletests, csak annak, aki nmagban tkletes, s megelz minden tkletessget.
XI.
1. Ezek utn a meghatrozsok utn rdemes elgondolkoznunk azon is, mirt szoktuk az sszes angyali lnyeket egyttesen mennyei erknek hvni. Mert nem mondhatjuk, mint az angyalok esetben, hogy a szent erk rendje valamennyi kzl az utols. Az utolsk szent megvilgosulsaiban rszesek a flttk lv lnyek rendjei. Viszont az utolsk semmikpp sem erre val tekintettel hvjk az sszes isteni szellemeket gi erknek.
Semmi esetre sem nevezik ket szerfoknak, trnusoknak s uralmaknak, minthogy az utolsk nem rendelkeznek a magasabbrendek egyetemes tulajdonsgaival. Mrpedig az angyalokat s a rangsorban az angyalok eltt ll arkangyalokat, fejedelemsgeket s hatalmakat, akiket az isteni ige az erk mg helyezett, gyakran nevezzk a tbbi szent lnyekkel egytt kzs nvvel mennyei erknek.
2. Mgis azt lltjuk, hogy semmifle keveredst nem okozunk az egyes rendek tulajdonsgaiban, mikor mindegyikre kzsen alkalmazzuk a “mennyei erk" megnevezst. Mivel a rjuk vonatkoz vilgfeletti rtelem az sszes isteni szellemekben hrom dolgot klnbztet meg: lnyeget, ert s mkdst, gy valamennyiket vagy nhnyukat megklnbztets nlkl mennyei lnyegeknek vagy mennyei erknek hvjuk, ezt gy kell felfognunk, hogy krlrssal nevezzk meg ket, akikrl ppen sz van, a mindegyikkben meglv lnyeg, illetve er alapjn, s ezzel nem tulajdontjuk az ltalunk mr pontosan megklnbztetett rendnek, a szent erknek magasabbrend sajtossgt a sokkal alacsonyabbaknak is, amivel felbortannk az angyali karok szigor rendez elvt. Mert az ltalunk tbbszr s helyesen eladott ttel szerint a magasabb rendek maguk is birtokoljk - magasabb fokon - alrendeltjeik szent tulajdonsgait is, m az utolsk korntsem rendelkeznek a nluk elkelbbek minden kivl sajtossgval, mivel az elsdleges megvilgostsokat az els rendek kzvettsvel rszlegesen kapjk befogadkpesgk arnyban.
XII.
1. Mg egy msik krds is felmerl azok szmra, akik szeretnek elmlkedni a mlyrtelm igken: ha az alacsonyabbrendek nem rszeslnek a felettk llk tulajdonsgainak teljessgben, akkor a mi hierarchink fpapjt hogyan nevezheti a Szentrs a “mindenhat Isten angyalnak?"
2. Ez az elnevezs szerintem nem ellenkezik az elbb kimondott ttellel. Azt lltjuk ugyanis, hogy a felsbb rendek teljes s kivl ereje hinyzik az alacsonyabbakbl, mert csak korltozottan s alkalmassguk mrtke szerint rszeslnek belle a valamennyikre kiterjed harmonikus s egybekapcsol kzssg rvn, gy a szent kerubok rendje magasabb tudssal s ismerettel rendelkezik, az utnuk kvetkez lnyegek rendjei viszont, br szintn rszeslnek a tudsban s az ismeretben, mgis a kerubokhoz kpest alacsonyabb s korltozottabb mrtkben. A tudsban s az ismeretben val rszesls ltalban minden istenkpi szellemi lny kzs tulajdonsga; az viszont, hogy ez kzvetlenl s elsdlegesen vagy msodlagosan s kzvetve trtnik, mr nern kzs tulajdonsguk, hanem kinek-kinek a befogadkpessge hatrozza meg. s ezt minden tveds veszedelme nlkl llthatjuk az sszes isteni szellemekrl is, mert amint az els szellemek magasabb fokon rendelkeznek alrendeltjeik szent tulajdonsgaival, ugyangy az utolsk is birtokoljk a flttk llkt, csakhogy nem egyenl, hanem alacsonyabb fokon. Azt hiszem teht, hogy nem helytelen, ha a Szentrs a mi fpapunkat is angyalnak hvja, hiszen a maga erejhez mrten is rszesedik az isteni dolgok magyarzsnak angyali hivatalban, s amennyire embernek lehetsges, az vkhez hasonl kinyilatkoztati rangra emelkedik.
3. Ltni fogod azonban, hogy az isteni ige isteneknek nevezi a flttnk lv mennyei lnyegeket ppgy, mint a kzlnk val szent embereket, akik legjobban szeretik az Istent. Noha a titkos sistensg lnyegfeletti mdon klnbzik mindentl, s fltte ll mindennek, s a ltezk kzl semmit sem lehet tulajdonkppeni s teljes rtelemben Hozz hasonlnak nevezni, mgis minden, ami a szellemi s rtelmes vilgban eri szerint tkletesen a Vele val egyesls fel fordult, s amennyire lehetsges, szakadaanul isteni megvilgostsai fel tart, a teljes erbl val istenutnzs alapjn ha szabad gy mondnunk - mlt az isteni nvre.
XIII.
1. Vizsgljuk meg legjobb tudsunk szerint mg azt is, mirt mondja az rs, hogy az egyik prfthoz egy szerf kldetett. Zavarba jhetnnk amiatt, hogy nem az alrendelt angyalok egyike, hanem ppen az tiszttja meg a prftt, aki a legelkelbb lnyegek kz tartozik.
2. Egyesek ugyan azt mondjk, hogy az sszes szellemek emltett kzssge alapjn nem az els, Isten krl ll szellemek egyikrl mondja az ige, hogy a prfta megtiszttsra rkezik, hanem az egyik, vezetsnkkel megbzott angyalt, mint a prfta megtiszttsnak szent vgrehajtjt emltette a rokonrtelm szerf nvvel, mivel az a szvegben emltett bnket tzes izzssal trlte el, s a megtiszttott prftt az Isten irnti engedelmessgre gyjtotta. Ezrt - mondjk -, az igk csak ltalban beszltek a szerfok egyikrl, s nem azokrl szltak, akik Isten krl llnak, hanem a neknk kijellt megtisztt erk egyikrl.
3. Egy msik magyarz viszont egy ppen nem alkalmatlan megoldst adott nekem a szban forg ellenvetsre. Azt mondta ugyanis, hogy az a nagy szemlyisg -brki volt is az az angyal, aki a szent szerznek az isteni titkokba beavat ltomst okozta — szent megtisztt tevkenysgt Istenre s az Isten mellett ll elsdlegesen hatkony hierarchira vezette vissza. Vajon nem felel-e meg ez a magyarzat az igazsgnak? Hisz az, akitl szrmazik, azt mondta ezzel, hogy az isteni er mindent elr, s mindenre kiterjed, akadlytalanul thatol mindenen, s mgis mindenki szmra lthatatlan, nemcsak azrt, mert lnyegfeletti mdon klnbzik mindentl, hanem azrt is, mert minden dolog fltt titkosan gyakorolja gondvisel mkdst. De ugyangy megvilgt minden rtelmes lnyt is befogadkpessgk szerint, s tadva fnyajndkt a legrangosabb lnyeknek, ltaluk mint elsk ltal osztja szt szp sorjban ezt az ajndkot az alacsonyabbrendeknek az egyes mennyei rendek istenlt kpessgnek arnyban. Vagy, hogy mg vilgosabban beszljnk, s hozznk kzelebb ll pldkat hasznljunk, melyek ugyan nem felelnek meg Istennek, aki mindentl klnbzik, de szmunkra szemlletesebbek: a sztterjed napsugrzs akadlytalanul hatol t az els anyagon, mely ttetszbb az sszes tbbinl, s rajta keresztl fnyesebben ragyogtatja fel sajt vilgossgt, mihelyt azonban srbb anyagba tkzik, kzlt fnye is jobban elhomlyosul, mert a megvilgostott anyagok alkalmatlanabbak arra, hogy fnyajndkt kzvettsk, s ettl fogva fokozatosan gyngl egszen addig, mg a tovbbhatols szinte teljesen lehetetlenn vlik. Ugyangy a tz melege jobban tjrja az erre rzkeny anyagokat, melyek j vezetk s hajlamosabbak arra, hogy hozz hasonuljanak. De ellenll s ellenkez anyagokon hevt hatsnak vagy semmi, vagy csak gyenge nyoma mutatkozik. Mg jobb plda, hogy olyan anyagokkal, melyek nincsenek vele rokonsgban, ms, irnta termszetes fogkonysggal rendelkez anyagok kzvettsvel lp rintkezsbe, s elszr a knnyen ttzesed testeket hevti fel, s ezek kzvettsvel a vizet vagy ms, adottsga szerint nehezen ttzesed anyagot. Ugyane szerint az elv szerint, mely a fizikai rendet kormnyozza, ragyogtatja fel boldog kiradsokban termszetfeletti mdon - a minden lthat s lthatatlan harmnia - rendez elve a maga fnyajndknak tndklst elszr a legfelsbb lnyeknek, s az kzvettskkel rszeslnek az utnuk kvetkezk az isteni sugrzsban. Mert a legfbbek elsknt ismerik meg az Istent, s az isteni erny legfels fokra trekednek. Mltnak is talltattak arra, hogy kpessgk szerint els eszkzei legyenek annak az ernek s tevkenysgnek, mely az Isten utnzshoz szksges, s hogy az utnuk kvetkez lnyegeket jsgosan flemeljk a velk val kpessgek szerinti versengsre, azltal, hogy nagylelken kzlik velk azt a ragyogst, mely rjuk magukra rad. Ezek aztn a maguk rszrl ugyangy jrnak el az alattuk llkkal szemben, gy minden szinten az els kzli az utna kvetkezvel a kapott isteni fnyt, mely a Gondvisels kegybl mindenkire befogadkpessgnek arnyban rad. Teht minden megvilgostott lny szmra a megvilgosods forrsa termszet szerint, valsgosan s tulajdonkppeni rtelemben az Isten, mint a fny lnyege, s magnak a ltnek s a ltsnak az oka. m helyzet szerint s Isten utnzsnak szempontjbl a megfelel flrendelt lny is az az utna kvetkez szmra, azltal, hogy az isteni fnyek az kzvettsvel jutnak el ez utbbihoz. A mennyei szellemek legfels rendjt pedig az sszes tbbi angyali lnyeg joggal tekinti Isten utn minden szent istenismeret s istenutnzs forrsnak, mert ltala terjed ki az sisteni megvilgosods minden angyalra s rnk is. Ezrt vezetnek vissza minden szent s Istent utnz tevkenysget Istenre mint els okra, az els, istenkpi szellemekre pedig mint az isteni dolgok els mvelire s tantmestereire. A szent angyalok els rendje teht minden msiknl nagyobb mrtkben birtokolja a kvetkez sajtsgokat: tzszer termszet, az sisteni blcsessg bsges tovbbadsa, a legfels isteni megvilgostsokbl szrmaz tuds ismerete s a trnusok sajtos tulajdona, mely Isten befogadsra val kitrulkozst jelent. Az alacsonyabb lnyek rendjei rszeslnek ugyan a felhevls kpessgben, a blcsessgben, a megismersben s Isten befogadsban, de alacsonyabb fokban, mert az elz lnyekre tekintenek, s ltaluk, az elsdleges istenutnzsra mltatott szellemek ltal emelkednek az istenkpisgnek szmukra elrhet fokra. Ezrt az emltett szent tulajdonsgokat, melyekben az alacsonyabbrend lnyek az elsk kzvettsvel rszesltek, Isten utn ezekre az elskre vezetik vissza mint hierarchikus beavatikra.
4. Azt mondta ugyanis, aki mindezt elbeszlte, hogy azt a bizonyos ltomst a prftnak egy szent s boldog angyal mutatta, aki a mi vezetsnkre kapott megbzatst. Ennek megvilgost vezetse emelte a prftt arra a szellemi ltomsra, melyben - hogy jelkpesen fejezzk ki magunkat - Isten alatt, mellett s krl ltta a legfbb lnyegeket, s megpillantotta a kezdet eltti Cscsot, mely minden lnytl, mg a legelsktl is, tbb, mint kimondhatatlanul tvol ll a legmagasabb erk kzepett, s flttk foglal helyet. Ebbl a ltomsbl tanulta meg a prfta, hogy az Istensg minden lnyegfeletti kivlsgban sszehasonlthatatlanul fllml minden lthat s lthatatlan ert, s valban a legteljesebben elklnl mindentl, s mg a teremts legels lnyeivel sem hasonlthat ssze. Felismerte tovbb, hogy az Istensg az selve s ltest oka mindennek, s a ltezk megingathatatlan stabilitsnak vltozhatatlan alapja. Tle kapjk a ltet s a jltet mg a legnagyobb erk is. Ezutn maguknak a legszentebb szerfoknak istenkpi erirl kapott titkos felvilgostst a prfta: “izzt" jelent szent nevkrl, amirl albb mg szlunk, kpessgnk szerint kifejtvn, hogy hogyan emel az Istennel val hasonlsgra ez az izz er, valamint hatszrny szent brzolsukrl, amely az isteni valsghoz val akadlytalan s legmagasabb felemelkedst jelenti az els, kzps s vgs megismersek ltal. Amikor pedig a szent prfta ltta szmtalan lbukat s szemket, s azt, amint szrnyaikkal megakadlyozzk a betekintst lbuk al vagy arcuk fl, s ltta kzps szrnyaik lland mozgst, felemelkedett a ltott dolgok szellemi ismeretre. Mert ezekben a kpekben kinyilatkoztatst kapott a legrangosabb szellemek formkban gazdag s sokforrs, sokatlt erejrl, szent flelmkrl, mellyel vilgfeletti mdon rizkednek a tl magasztos s tl mlysges titkok nknyes, vakmer s hibaval frkszstl, s megismerte azt a szakadatlan felfel trekv mozgst, mely arnyos Istent utnz harmonikus tevkenysgkkel. De beavatst kapott abba a becses sisteni dicst nekbe is, mert az angyal, aki a ltomst elrajzolta, amennyire tehette, tadta a prftnak a sajt szent tudst. Teht megtantotta mg arra is, hogy — brmilyen tiszta legyen is valaki - az sisteni, ttetsz tisztasgban val lehet legnagyobb rszeseds mindenkinek tisztulst jelent. Ez a tisztuls, melybe magasztos okbl az sistensg maga avatja be lnyegfeletti s titokzatos mdon az sszes szent szellemeket, a krltte llkon, mint legfelsbb rend erkn valamikppen fnyesebben vilgt, mert ezeken jobban megmutatkozik s taddik. Ami pedig a msodrend, az utols, vagy a kzlnk val rtelmes erket illet, amilyen tvol van kzlnk mindegyik az istenkpisgtl, olyan mrtkben korltozza az sistensg ragyog megvilgtsait, melyek clja az titkban val megismerhetetlen egysg. m a msodrendeket minden hierarchiban az elsk kzvettsvel vilgostja meg, s - hogy rviden szljunk - a titokzatossgbl a vilgossgra elsdlegesen az els erk vezetik el.
Azt tantotta teht a prftnak az angyal, aki a vilgossgra vezette, hogy a megtisztts s minden sisteni mkds az els lnyegeken sugrzik t, s gy terjed ki a tbbiekre oly mdon, ahogyan az az isteni tevkenysgben val rszesedsknek megfelel. Ezrt tulajdontotta nagyon helyesen Isten utn a szerfoknak a tz ltal val tisztts kpessgt. s ezrt nem helytelen, amit olvasunk, hogy a prftt szerf tiszttotta meg. Hisz ahogyan Isten mindent megtisztt, mert minden tisztuls oka, vagy mg inkbb — hogy kzelebb ll pldval ljnk -, ahogyan a mi hierarchink fpapjrl, aki szolgi vagy papjai rvn vgzi a megtiszttst s a megvilgostst, azt mondjuk, hogy maga tisztt meg s vilgost meg, mert neki ksznhetik sajt szent tevkenysgket az ltala flszentelt rendek, ugyangy az az angyal is, aki a prftt megtiszttja, elszr Istennek mint oknak ksznheti megtisztt tudst s erejt, azutn a szerfnak, mint els hierarchikus beavatjnak. Mintha angyalhoz ill vatossggal gy tantan valaki az ltala megtiszttottat: “Annak a megtiszttsnak, amelyet rajtad vgeztem, az selve, lnyege, megvalstja s oka az, aki az els lnyegeket is ltrehvta, szilrdan maga krl tartja vltozatlanul, tartsan megrzi s gondvisel tevkenysgben val rszvtelre indtja ket (ezt jelenti ugyanis a szerf “kldetse", mondta az, akitl mindezt tanultam); hierarchikus beavatd s Isten utn vezred pedig a legels lnyegek rendje, amely engem isteni mdon megtantott a megtisztts mvszetre. Teht ez a rend tiszttott meg tged ltalam, rajta keresztl nyilvntotta ki, s terjesztette ki rnk is sajt gondvisel tevkenysgt minden tisztuls oka s megvalstja." Ezt tantotta nekem mesterem, n pedig neked adom tovbb. A te rtelmes s kritikus beltsodra bzom, hogy a javasolt kt megokols egyike segtsgvel boldogulj a problmval, s azt mint valsznt, sszert s taln igazat is rszestsd elnyben a msikkal szemben, vagy a magad erejbl tallj egy valsgosan igazabbat; vagy prblj valaki mstl tanulni, persze ha az Isten megadja az igt, s az angyalok kzvettik, kzld velnk is, az angyalok bartaival, ha vilgosabb s gy szmunkra mg kedvesebb magyarzatot talltl.
XIV.
gy vlem, az is mlt a szellemi vizsgldsra, hogy az igk hagyomnya az angyalok szmval kapcsolatban “ezerszer ezrekrl" s “tzezerszer tzezrekrl" beszl. Mivel a mi legnagyobb szmainkat ismtli s sokszorozza, vilgosan rtsnkre adja, hogy a mennyei lnyek rendjei szmunkra megszmllhatatlanok. Hiszen sok boldog serege van a vilgfeletti szellemeknek, sokasguk meghaladja anyagi szmaink gyenge s korltozott terjedelmt, s csupn az a rjuk jellemz vilgfeletti s mennyei rtelem s tuds ismeri s hatrozza meg, melyet az sisteni s kimerthetetlenl gazdag tuds Blcsessgad ajndkozza nekik jsgosan, minden lteznek egyszerre lnyegfeletti selve, ltest oka, sszetart ereje s tfog behatrolsa.

XV.
1. Most pedig, ha jnak ltod, megpihentetjk szellemi szemnket, mely belefradt az angyalok egszersgrl val ltalnos s magasrpt szemlldsbe, s leszllunk az angyali formk sznes sokasgnak tagolt s sok rszletbl ll szintjre, majd ezektl a kpektl analitikus ton ismt visszatrnk a mennyei szellemek egyszersghez. De lgy elre tisztban azzal, hogy azok a felvilgostsok, amelyeket a szent kpek szolgltatnak, hol hierarchikusan flrendeltnek, hol pedig alrendeltnek mutatjk be a mennyei lnyeknek ugyanazokat a rendjeit, gy nha a legutols rendek hierarchikusan parancsolnak, az elsk pedig parancsokat kapnak, s -mint mr emltettk - mindegyiken bell vannak els, kzps s utols erk. Mgsem jelent mindez ellentmondst, ha a kvetkezkppen magyarzzuk: Ha azt lltannk, hogy minden rend a fltte lvk vezetse alatt ll, de mgis parancsol a fltte llknak, s azt, hogy az utnuk kvetkezket kormnyz magasabb rendek ppen azoktl kapjk a parancsokat, akik hierarchikusan tlk fggnek, akkor ez tnyleg abszurd s teljesen zavaros lenne. De ha azt lltjuk, hogy ugyanazok parancsolnak is, meg kapnak is parancsokat, csakhogy nem ugyanazoknak, illetve ugyanazoktl, hanem minden egyes rend a felette llknak engedelmeskedik s az alatta kvetkezknek parancsol, akkor ellentmonds nlkl fenntarthatjuk, hogy az rsoknak ugyanazok a kpletes szent formi helyesen s tallan vonatkoztathatk esetenknt az els, a kzps s az utols erkre is. Az, hogy flfel tekint s oda trekszik, hiszen szntelen nmaga krl kering, mikzben rzi sajt erejt, s hogy rszesedik a gondvisel erben azltal, hogy az alacsonyabbakhoz kzeledik s kzli magt velk, ezek a tulajdonsgok csakugyan jellemzek valamennyi mennyei lnyegre, noha - mint mr gyakran mondtuk -egyesekre magasabb fokon s teljes mrtkben, msokra viszont csak rszlegesen s kisebb mrtkben.
2. De trjnk a trgyra. A kpekre vonatkoz magyarzataink bevezetsl vizsgljuk meg, mirt tnik gy, hogy a Szentrs minden msnl jobban kedveli a tzrl vett szent hasonlatot. gy fogod ugyanis tallni, hogy nemcsak tzes kerekekrl r, hanem tzesen izz llatokrl s tzben ragyog emberalakokrl is. St a mennyei lnyeket izz parzshalmokkal s ellenllhatatlan radat tzfolyamokkal veszi krl. A trnusokrl is azt mondja, hogy tzesek, a legmagasabbakrl, a szerfokrl is azt rzkelteti nevkkel, hogy tzesen izzanak s a tz hatst tulajdontja nekik, egyltaln minden szinten klnsen kedveli a tzrl vett kpeket. Vlemnyem szerint a tzessg arra utal, ami a mennyei szellemekben a legistenszerbb. Mert a szent szerzk sokszor tz kpben rjk le a lnyegfeletti s alak nlkli lnyeget, mivel a tz - ha szabad gy mondanunk - az sisteni sajtossgnak sok kpmst hordozza az rzkelhet dolgok vilgban. Mert az rzkeinkkel megtapasztalhat tz - hogy gy mondjuk - minden dologban benne van, kevereds nlkl tragyog mindenen s elklnl mindentl. Egyszerre teljesen vilgos s teljesen titokzatos. nmagban megismerhetetlen, ha nem csatlakozik valamilyen anyaghoz, amelyen sajtos erejt megmutatja, ellenllhatatlan, s nem lehet beletekinteni, hatalma van mindenen, s mindent, amiben megjelenik, sajt mkdshez tesz hasonlv. Kzli magt mindazzal, ami brhogyan a kzelbe kerl, s j letre kelti eleven melegvel, megvilgtja leplezetlen sugrzsval. Lekzdhetetlen, keveretlen, vegyletlen, elvlaszt, vltozhatatlan, felfel tr, sebesen halad, magasba szkik s nem fkezi semmifle alacsony kedvtels, rkk mozog, nmagnak s msoknak mozgatja, mindent tfog, de t nem fogja t semmi, msra nincs szksge, szrevtlenl ersdik, a befogad anyaghoz mrten mutatja meg hatalmt, risi a hatereje, lthatatlanul jelen van mindenben, br ha nem figyelnk r, gy tnik, nem is ltezik, de a csihols hatsra - mintegy keressre - termszetnek s sajtossgnak megfelelen egyre csak fellobban, majd rthetetlen mdon ismt eltnik.
Mindezeknek a boldog nkzlseknek a sorn mgsem fogyatkozik. De a tznek mg sok ms jellemz tulajdonsgra is akadhatnnk, melyek szemlletes kpek gyannt az sisteni tevkenysget rzkeltetik. Tudjk ezt az isteni dolgok ismeri, s ezrt alkalmazzk a tzzel kapcsolatos kpeket a mennyei lnyegekre mindannak jelzsre, ami bennnk istenkpi, s lehetsge szerint Istent utnozza.
3. De emberi formban is brzoljk a szent szerzk az angyalokat, tekintettel az emberi megismerkpessgre, a magasba emelt tekintetre, az egyenes s fggleges testtartsra, s arra, hogy uralkodsra s vezetsre termett, s hogy az rtelmetlen llnyekhez kpest rzkszerveink lessgt tekintve nagyon gyenge, mgis mindnyjukat fellmlja szellemnek tlerejvel, logikus tudson alapul hatalmval, s vgl lelknek termszetadta szabadsgval s fggetlensgvel.
De azt hiszem, testnk sokfle rsze kzl mindegyikben tallhatunk a mennyei erkre alkalmazhat kpeket. Mondhatjuk, hogy a lts kpessge az angyaloknak az isteni fnyre rnyl tiszta tekintett, tovbb az sisteni megvilgtsok finom, simulkony, ellenlls nlkli, m gyors, tiszta, kszsges s szenvedlymentes befogadst jelenti. A szagok megklnbztetsnek a kpessge azt jelenti, hogy - amennyire lehetsges - felfogjk a minden elkpzelst fellml szellemi illatkiradsokat, s tudsuk segtsgvel felismerik s teljessggel elkerlik mindazt, ami nem ilyen. A halls kpessge azt jelenti, hogy fel tudjk fogni az sisteni sugallatokat, s meg is rtik ket. Az zls azt szimbolizlja, hogy szellemi lelemmel laknak jl, s tpll isteni folyamokbl oltjk szomjukat. A tapints a hasznos s az rtalmas kzti megklnbztets a tuds segtsgvel.
A szemhj s szemldk azt jelenti, hogy megrzik istenltsbl nyert ismereteiket. Az ifjkor s a fiatalsg azt fejezi ki, hogy mindig leterejk virgjban vannak. A fogak azt jelkpezik, hogy szt tudjk osztani azt a tkletes tpllkot, amit kaptak. Mert gondvisel hatalmval minden szellemi lnyeg rszekre osztja s megsokszorozza azt az egyszer ismeretet, amit a nla istenibbtl vett t, hogy az alacsonyabbrendeket azok kpessge szerint flemelje. A vllak, a karok s a kezek azt jelentik, hogy alkotk, hatkonyak s tettersek. A szv istenkpi letk jelkpe. Az az let, mely sajt leterejt jsgosan kiterjeszti azokra, akik prtfogsa alatt llnak. A mellkas azt jelzi, hogy hajlthatatlan rzi az letad hatsnak, mint a mellkas az alatta lv szvnek. A ht arra utal, hogy megvan bennk minden letad er. A lbak mozgkonysgukat, gyorsasgukat s az isteni dolgok fel siet rk mozgsukat jelentik. Ezrt brzolja az isteni ige szrnyas lbakkal a szent szellemeket. Mert a szrny a szellemi felemelkeds gyorsasgt, a mennyei jelleget jelkpezi, azt, ami utat nyit felfel, s minden odalent val dologtl val elszakadst a magasba ragad er segtsgvel. A knny tollak pedig azt fejezik ki, hogy nincs semmifle fldi hajlandsguk, hanem egszen tisztn s slytalanul emelkednek a magasba. Vgl a meztelensg s a meztlbassg azt jelenti, hogy szabadok, fesztelenek, ktetlenek, tisztk minden kls sallangtl, s kpessgk szerint hasonltanak az isteni egyszersgre.
4. De mivel az egyszer s “szerfltt sokrt Blcsessg" ruht s felszerelst is ad azoknak, akik egybknt meztelenek, ezrt - amennyire tudjuk - meg kell magyarznunk a mennyei szellemek szent ruhit s eszkzeit is. A ragyog s tzesen fnyl ruha, azt hiszem, istenszersgket mutatja a tz kpben, valamint, tekintettel a mennyei szfrra, megvilgost kpessgket, hiszen a mennyben van a fny s minden, ami szellemileg megvilgost, vagy rtelmi megvilgostst kap; a papi ruha viszont az isteni s misztikus szemlldshez vezet ert s az egsz let megszentelst jelenti. Az vek arra utalnak, hogy vjk megtermkenyt eriket, s hogy sszegyjt kpessgk egyest mdon nmagba mlyed s szp rendben, vltozatlan azonossggal nmaga krl kering.
5. A kormnyplck kirlyi s uralkodi mltsgukat jelentik, s azt, hogy mindent helyes mrtk szerint tesznek. A lndzsk s brdok annak jelei, hogy sztvlasztjk az egymstl eltrket, de utalnak sztvlaszt kpessgk lessgre, erejre s hatkonysgra is. Mr- s ptszerszmaik azt fejezik ki, hogy alapoznak, ptenek, befejeznek, valamint minden ms tevkenysgket, melyet az aljuk rendeltek gondvisel felemelse s megtrtse rdekben vgeznek.
Nha pedig a rnk vr isteni tletet szimbolizljk a szent angyalok kezben brzolt szerszmok. Ezek kzl nmelyik a helyes tra trt fenytst, vagyis a bntet igazsgossgot, egy msik a megprbltatst kvet szabadulst, a fenyts vgt, a korbbi boldogsg visszanyerst, vagy kisebb-nagyobb j, rzkelhet vagy szellemi adomnyok juttatst jelzik. ltalban, az lesebb elmknek nem okozhat gondot, hogy hogyan hozzk sszhangba a ltvnyt a lthatatlan valsgokkal.
6. Azzal pedig, hogy szeleknek is nevezik az angyalokat, sebes, mindenhova szinte id nlkl elrkez rptket fejezik ki, tovbb azt a mozgst, mely fllrl lefel, s ugyangy alulrl flfel hajtja ket. Ez a mozgs az alacsonyabbrendeket felsbb magaslat fel emeli, az elsrendeket pedig arra indtja, hogy gondoskod szeretettel lpjenek kzssgre az aljuk rendeltekkel. Azt is mondhatnnk, hogy a “szl" nv, ha lgies szellemekre alkalmazzuk, a mennyei szellemek Istenhez val hasonlsgt is jelenti. Mert ez a nv is az sisteni mkds kpe s ismertetjele (amint a ngy elemrl szlva mr Szimbolikus teolgia cm mvnkben rszletesen kifejtettk), tekintettel a mozgkony s elevent termszetre, az ellenllhatatlan, sebes haladsra, valamint a mozgs eredetnek s cljnak szmunkra megismerhetetlen s lthatatlan titokzatossgra. Mert - miknt az rs mondja - “nem tudod, honnan jn, s hov megy".
De a szentrs felhk kpben is brzolja az angyalokat. Ezzel azt rzkelteti, hogy a szent szellemeket rejtett fny tlti be vilgfeletti mdon, s hogy az els megvilgtst alzatosan befogadjk, majd msodik megvilgts formjban nzetlenl tovbbadjk az alacsonyabb rend lnyeknek, kinek-kinek befogadkpessghez mrten. Vgl a felhk azt is jelzik, hogy az angyalok megtermkenyt, letad, erst s beteljest kpessggel rendelkeznek, mert k keltik azt a szellemi est, mely a befogad anyalet termkenyt zporral eleven szlsekre kszteti.
7. Ha az isteni ige bronz, arany-ezst tvzet s sznes drgakvek alakjban is brzolja a mennyei lnyegeket, akkor ezt a kvetkez okbl teszi. Az aranyezst tvzet, amely egyszerre arany s ezst jelleg, az romolhatatlan, kimerthetetlen, megfogyatkozhatatlan s rinthetetlenl tiszta ragyogsukra utal, mely olyan, mint az arany; valamint vilgos, fnyl s mennyei sugrzsukra, mely olyan, mint az ezst. A bronznak a r vonatkoz magyarzatok szerint vagy a tz, vagy az arany jelentst kell tulajdontanunk.
A sznes drgakvek kpe hihetleg vagy fehr sznvel a fnyszersgre, vagy vrs sznvel a tzszersgre, vagy srga sznvel az arany jellegre utal, vagy zld sznvel az ifjsgra s a virgzsra; gy minden alakzatban meg fogod tallni a szimbolikus kpek llekemel magyarzatt. De azt hiszem, ernk szerint eleget beszltnk errl. Trjnk ht t azoknak a kpeknek a szent magyarzatra, melyek szent szimbolikval llatok alakjban brzoljk a mennyei szellemeket.
8. Az oroszlnalakrl azt kell tartanunk, hogy uralkodi jellegket, erejket, legyzhetetlensgket mutatja, s azt, hogy - amennyire tudjk — utnozzk a kimondhatatlan sistensg titkt, mivel elrejtik a szellemi nyomait, s misztikus egyszersggel leplezik az isteni megvilgosts segtsgvel maghoz Istenhez emelked haladsukat.
A bikaalak azt mutatja, hogy ersek, teli vannak energival, s szellemi barzdkat vgnak a mennyei s termkenyt es befogadsra. A szarvak pedig bersgket s legyzhetetlensgket jelentik. A sasalak kirlyi voltuk, magasba trsk, gyorsasguk jele, s az, hogy az letad tpllk megszerzsben les szemek, megfontoltak, villmgyorsak s tallkonyak s feszlt tekintettel, szabadon, egyenesen s lankadatlanul beletekintenek az sisteni Nap bsges, fnytl rad sugrzsba.
A lovak kpe engedelmessgket s szolglatkszsgket juttatja kifejezsre. Ha fehrek, az az jelenti, hogy ragyognak, s nagyon hasonltanak az isteni fnyre. Ha sttek, az titokzatossgukra utal. Ha vrsek, az tzes s energikus termszetk jele. Ha pedig deresek, ez azt jelenti, hogy kzvett kpessgk rvn egybekapcsoljk az ellentteket s a magasba emelkedve, vagy gondoskod alszlls tjn sszektik az elsrend lnyeket a msodrangakkal s viszont.
Ha nem trekedtnk volna rsunkban az arnyossgra, tallan alkalmazhattuk volna a mennyei szellemekre az emltett llatok minden egyes sajtossgt s testalkatuk minden formjt is, az egyltaln nem hasonl hasonlatok elvnek megfelelen.
Az llatok haragja az angyalok szellemi btorsgt jelkpezhetn - melynek a harag csak legvgs visszhangja -, vgykpessgk pedig az isteni szeretetet rzkeltethetn. Rviden: az rtelmetlen llatok minden rzki kpessgnek s sokfle testrsznek a mennyei lnyek anyagtalan megismerse s egyest ereje felelhetne meg. rtelmes embernek nemhogy az, amit elmondtunk, de akr egyetlen szokatlan kp magyarzata is elegend, hogy ugyangy magyarzni tudja az ilyenfle dolgokat.
9. Azt kell mg megvizsglnunk, mirt emltenek a szent igk folykat, kerekeket s kocsikat a mennyei lnyekkel kapcsolatban. A tzes folyamok azokat az sisteni csatornkat jellik, melyek bsgesen s szakadatlanul ramlanak feljk, s letad termkenysggel tplljk ket. A kocsik arra a kzssgre utalnak, mely a velk egyenrangakkal fzi ssze ket. A szrnyas kerekek, amelyek visszaforduls s elhajls nlkl haladnak elre az egyenes s flfel vezet ton, az angyalok haladsnak lendlett jelkpezik, amely egsz szellemi plyjuk el nem hajl s nylegyenes svnyhez igazodik. De a szellemi kerekek kpt ms misztikus rtelemben is magyarzhatjuk. Hiszen - mint a prfta mondja — a Gelgel nevet kaptk, s ez hberl visszafordulst s kinyilatkoztatst jelent. Az istenszer tzes kerekeknek valban megvan ez a visszafordulsuk, hisz rkk ugyanakrl a j krl mozognak, tnyleg rendelkeznek kinyilatkoztat ervel is, mert titkokat jelentenek ki, felemelik az alacsonyan llkat, s leszllnak, hogy fellrl jv megvilgostsokat adjanak t az odalent valknak.
Mr csak a mennyei rendek rmrl szl igt kell megmagyarznunk. Hiszen k teljesen mentesek a mi szmunkra ismert szenvedlyes gynyrtl. rmk ezrt - mint mondjk - azt jelenti, hogy istenkpi nyugalomban Istennel lvezik az elveszettek megtallsa nyomn az istenhez trk gondviselsnek s megmentsnek jsgos s nzetlen rmt, s azt a kimondhatatlan boldogsgot, melyben gyakran rszeslnek szent emberek is, ha isteni ajndkknt mennyei megvilgtsok radnak rjuk.
Legyen ht elg ennyi az angyalokra vonatkoz szent jelkpekrl. Biztos, hogy lersom elmarad egy minden rszletre kiterjed ismertets mgtt, de gy hiszem, arra elg, hogy semmikpp se maradjunk meg fldhzragadt mdon a szemlletes elkpzelseknl. Ha pedig azt mondod erre, hogy nem rendszeresen trgyaltuk vgig a Szentrsban elfordul angyali erket, tevkenysgeket s a rjuk utal kpeket, az igazat megvallva azt vlaszoljuk, hogy egyfell nem vagyunk birtokban a rjuk vonatkoz vilgfeletti tudsnak, st ebben magunk is msok megvilgost vezetsre szorulunk, msfell pedig elhagytunk bizonyos rszleteket, melyek az elmondottakkal azonos rtkek voltak, mivel gondoltunk munknk arnyossgra, s tiszteletbl hallgattunk az ernket meghalad titokrl.
Ford.: Erd Pter
|